5_FAT_FEMALE_IMAG2941_LOWres

Liebe Niklas und Ingeborg, liebe Schüler

Jetzt, wo vermutlich die Schule wieder angefangen hat, schicke  ich Euch eine Zusammenfassung der Kamera-Ergebnisse in den ersten zwei Monaten ihrer Anwendung, nämlich vom Mai bis Juli 2018 (auf englisch, da ich es gerade für OceanCare, unseren Geldgebern für den Kamerakauf, fertig hatte).

Mit Euren Spenden habt Ihr uns das Ganze ja überhaupt ermöglicht, und  wir danken Euch und Euren Geldgebern nochmals ganz herzlich dafür!  So haben wir mit Susanne Fisch beschlossen, die fotoidentifizierten Robben mit den Namen der Schüler zu taufen. Und fingen gleich mit dem adulten Männchen an (siehe Foto unten), das eine sehr klare Färbung und Marken hat: er heisst JONAS!!! Der Rest der Robben auf den Bildern bekommt einen Namen nachdem wir sicher wissen, wer wer ist. Da haben wir einige Schwierigkeiten, weil in Eurer Gruppe mehr Jungen als Mädchen waren, wir aber bisher nur ein einziges Männchen auf Fotos haben (was sich demnächst ändern dürfte). Aber wir werden das schon irgendwie hinkriegen. Vielleicht könnten wir den kleinen Robben, bei denen man das Geschlecht noch nicht unterscheiden kann, Namen geben, die leicht für beide Geschlechter zu benutzen sind? Wenn es die Kinder erlauben.

Hier die Zusammenfassung:
In May 2018, we installed with Luigi Bundone seven cameras in seven selected caves in the central Ionian, Greece. Our plan was to strategically cover the most important caves in the study area including all known pupping caves, based on the studies in 1985-2000. We covered all important caves known from the small islands east of Ithaca to SW. Kefalonia. We had no more time in May to cover the south of Kefalonia. In all caves but one we found evidence of seal use during the installation, very much like in the studies during 1985-2000; not much has changed though since those times.
During the installation of the cameras in last May, we saw 3 different seals: one seal on each day. Along with other own sightings later on and sightings and photographs of collaborating parties (2 youngs and 2 mothers plus one more female in NW Kefalonia and one juvenile in S. Kefalonia), our minimum seal number came up to  8 animals. No adult male was seen up to that time.
In mid-July, I removed the first memory cards from all caves but one (I did not want to go alone into one underwater cave though). Furthermore, we installed two cameras in a cave in the south of Kefalonia, thus, covering the southern part as well. The data are currently being inserted into the database developed for this project by Archipelagos Italia for further photo ID purposes.

Here, a selection of some important pictures of the cameras:

1. Adult male (JONAS)
  2. Four females in a cave together (!)
  3. Juvenile
  4. Female chasing away another female
  5. Fat female (pregnant?)

Total number by July 2018: 11 individuals as an absolute minimum up to now. Thus, I believe we certainly have more individuals and we will see them on the pictures after the next removal.Another important „by-catch“ was the fact that the project suddenly re-united all my old collaborators on the spot including Katerina Peirounaki and her husband, Panagis Aravantinos – as if not one day would be gone since 2000!

Wir hoffen, Ihr seid auch sehr zufrieden mit den Ergebnissen, so wie wir es sind. Und, ja, Ihr könnt alles publizieren wenn Ihr wollt.
Ganz herzliche Grüsse
Αliki